Editörün Seçtikleri

Kediler Bize Neler Anlatıyor?

KEDİLER BİZE NELER ANLATIYOR?

Günümüzden yaklaşık 9000 yıl kadar önce Mısır’da evcilleştirildiği tahmin edilen bilimsel adı ile Felis Domesticus olan namı diğer kedi kendine özgü tavırları, özgüveni ve oyunculuğuyla yıllardır birçok eve misafir olmaktadır.

Evimizde beslediğimiz bu minyatür kaplanlar kendine has tavırları, özgüvenleri ve oyunculuklarıyla bizleri kendilerine hayran bırakmaktadırlar. Eve girdiği andan itibaren, kedi artık yaşamınızın vazgeçilmez bir parçası olmuştur. Internet’te çeşitli sosyal paylaşım sitelerinde yayınlanmakta olan kedi içerikli resim ve videoların izlenme ve tıklanma rekorları kırması da bizlerin bu türe olan ilgisinin ve hayranlığının bir kanıtı olsa gerek.

Her kedi sahibinin kedisi ile alakalı komik anıları olmakla beraber, oyun amaçlı olsa dahi basit tırmalanma ve/veya ısırılma hikâyeleri vardır. Tabi ne yazık ki, daha büyük boyutlu yaralanmalarla da karşılaşılabiliyor. Bunun bir kaç sebebi olmakla beraber temelinde yatan, bazı kedi sahiplerinin bu çok yönlü hayvanın vücut dili hakkında bir fikre sahip olmamasıdır.

Eğer evimizde bize arkadaşlık eden bu minyatür kaplanla daha iyi geçinebilmek ve onu daha iyi anlamak istiyorsak minik dostumuzun vücut dilini iyi bilmemiz gerekir. Kediler genelde köpekler kadar itaatkâr ve rahat anlaşılabilen hayvanlar değildirler. Atalarından kalan kendilerine has bir takım özellikleri olan bu hayvanlar için evcil dense de aslında belki de doğru olan halen evcilleşme sürecinde olmakta olan denmesi daha doğrudur. Kedilerin vücut dilindeki basit değişimleri anlayabilmek, hareket anatomileri hakkında basit anlamda bilgiye sahip olmak, olabilecek birçok problemin önüne geçebileceği gibi evde hem sizin hem de kedinizin daha huzurlu olmasını sağlayacaktır.

Kedinin vücut dilini anlayabilmek için öncelikle genel karakteristik özellikleri hakkında bilgi sahibi olmak gerekir.

• Kediler bedensel temasa bayılırlar;
    • Kediler vücutlarını ve özellikle bıyıklarını bulundukları çevreye, sahiplerine ve ev halkına sürmeyi severler. Buradaki temel amaç vücutlarının çeşitli yerlerine dağılmış olan dış salgı bezlerinden salgılanan feromenlerle kendi yaşam alanlarının sınırlarını belirlemek ve/veya iletişim kurmaktır. Kediniz size sürtündüğü zaman bıyıklarını ve yanaklarını okşayarak gerekli iletişimin ilk adımlarını atmış olursunuz.
  • Kediler kendilerini miyavlayarak ve özellikle mutluyken mırlayarak ifade ederler;
    • Kedi mırlamayla beraber miyavlayarak sahibi ile nerdeyse konuşur. Miyavlama aslında vahşi hayatta sadece yavrulara özgü bir karakterdir. Ancak evcilleşme sürecinde yetişkin kediler de iletişim olarak miyavlamaya adapte olmuşlardır. Miyavlamanın tonu, tarzı ve şiddeti kedinin isteklerini ve hatta şikâyetlerini dile getirme yöntemidir. Kedi besleyenler kedilerin oldukça geveze olabildiklerini hemen hemen tüm isteklerini miyavlayarak ve miyavlarken ağzının aldığı şekil ve vücut duruş biçimi ile ifade edebildiklerini iyi bilirler.
  • Vücut ve kuyruk hareketlerinin onların kendilerini ifade ediş biçimleri olduğunu bilmek gerekir;
    • Kediniz her zaman konuşur ve ifade eder, sadece dinlemeyi ve görmeyi bilmeniz gerekir. Kedinizin vücudunun ve kuyruğunun hangi durumlarda nasıl tepki verdiğini takip etmeniz onun ne hissettiğini anlamınıza yardımcı olacaktır. Vücut dili sadece kuyruk hareketleriyle sınırlı değildir, vücudunun duruşundan kulaklarının şekline kadar her hareket bir mesaj içerir.

Buyurun beraber bakalım minik kaplanların vucüt dillerini kullanarak bize neler anlattığına;

• Kuyruğun öne ve arkaya hızlı bir biçimde sallanması sinirli olmanın işaretidir.
  • Vücut gergin ve kabarıksa kedi sinirli aynı zamanda da kendinden emindir.
  • Arka bacaklar kıvrılmış ve vücut yere yakın taşınıyorsa bu gerginlik ve ürkeklik belirtisidir.
  • Ön bacakların ileri atılacakmış gibi kıvrık tutulması, kavganın çok yakında olduğunun habercisidir. Kedi ileri doğru bir hamle yapmaya hazırlanıyordur.
  • Kulaklar arkada, vücut sağlam, dik ve sabit tutuluyorsa kedi çevresindeki hareketlerden haberdardır ve olan biteni anlamaya çalışıyordur.
  • Kediniz korktuğunda kuyruğunu kabartacaktır. Kuyruğun aniden hareket ettirilmesi kedinizin heyecanlandığını ve bir şeylerin onun ilgisini çektiğini gösterir.
  • Kulaklar arkada, vücut yere yakın tutuluyorsa kabahatinin farkında ve utanmıştır.
  • Baş omuzlarının içine gömülmüş ise kedinizin muhtemelen canı sıkılıyor demektir.
  • Kuyruğun ağır ağır sallanması can sıkıntısının bir belirtisidir.
  • Yukarı kaldırılmış, dik bir kuyruk ise kedinizin arkadaş edinmeye hazır olduğunu gösterir.
  • Kedi, vücudunu mümkün olduğu kadar küçültmüş ve bacaklarını da vücudunun altına toplamışsa herhangi bir hareket yapmaya hazırlanıyordur.
  • Baş aşağıda, burun karşıyı gösteriyor, beden yere yakın bir biçimde yürüyorsa, avını takip ediyordur. Avını yakalayacağına emin olduğu anda son hızıyla koşmaya başlayacaktır.

Dr. Haluk ÖMER