Kedi veya Köpek Tarafından Isırıldım, Tırmalandım Ne Yapmam Gerekir?

Kedi veya köpek tarafından ısırıldığınız veya tırmalandığınızda öncelikle eylemi gerçekleştiren kedi veya köpeğin sokak hayvanı veya sahipli bir hayvan olup olmadığı önemlidir. Sokakta yaşayan köpekler belediyeler tarafından kuduz aşıları yapıldıktan sonra küpelendikleri için sizi ısıran köpeğin küpesinin olup olmadığını kontrol etmenizde fayda olacaktır. Ancak bu durum (küpelenme) kediler için geçerli değildir. Sizi ısıran/tırmalayan evcil bir hayvan ise kuduz aşısının güncel olup olmadığını mutlaka kontrol etmelisiniz. Isırıldığınızda veya tırmalandığınızda ısırılan/tırmalanan bölgenin dezenfeksiyonu ve yara temizliği mutlaka yapılmalıdır. Bunun için alkol, tentürdiyot (batikon) ve oksijenli su kullanabilirsiniz (özellikle tırmalandığınızda tetanoz riskini azaltmak için bölgenin oksijenli su ile mutlaka dezenfeksiyonunu yapmalısınız). Isırılan/tırmalanan bölgenin dezenfeksiyonunu yaptıktan sonra sizlere en yakın sağlık kuruluşuna gitmeniz doğru olacaktır. Aynı zamanda ısırılan bölgenin kafa bölgesine ne kadar yakın olduğu da önemlidir. Çünkü kuduz hastalığı beyin dokusunu etkilemektedir ve ısırılan bölge kafaya ne kadar yakın ise hastalığın (eğer varsa) sizi etkilemesi o kadar hızlı olacaktır. Sizi ısıran hayvan aşılı olsun veya olmasın ısırıldığınız takdirde mutlaka bir sağlık kuruluşuna gitmelisiniz. Ülkemizde kuduz hastalığı henüz eradike (yok edilme) olmadığı ve kuduz vakaları hala görüldüğü için bu riski göze almamanız en doğrusu olacaktır.